Novela zákona upravuje sadzby spotrebnej dane pri cigaretách, bezdymovom
tabakovom výrobku a tabaku v troch krokoch, v prípade cigár a cigariek
sa navrhuje jednorazová úprava sadzby spotrebnej dane.
Zvýšenie sadzieb pre tabakové výrobky sa realizuje k 1. februáru 2021, k
1. februáru 2022 a k 1. februáru 2023, pričom sa ním reflektuje vývoj v
oblasti sadzbovej politiky v okolitých členských štátoch EÚ a zároveň
smeruje k zabezpečeniu primeranej rovnováhy medzi daňovými príjmami a
cieľmi v oblasti verejného zdravia.
Na úpravu sadzieb nadväzuje aj nastavenie lehôt dopredaja jednotlivých
tabakových výrobkov. Pri cigaretách to je dvojmesačná lehota ich
dopredaja po zmene sadzby dane. To bude v praxi znamenať, že cigarety
zdanené v súčasnosti platnou sadzbou dane, ktoré budú uvedené na
slovenský trh do konca januára 2021, bude možné dopredávať do konca
marca 2021. V prípade tabaku má byť umožnený dopredaj počas šiestich
mesiacov.
Cigarety so starou cenou však pravdepodobne nebudú na trhu počas celého
dvojmesačného obdobia. Upozornil na to manažér pre vzťahy s verejnosťou
a komunikáciu tabakovej spoločnosti JTI Slovak Republic Martin Jaroš. "Predpokladáme, že tie s nižšou cenou sa dopredajú už v priebehu februára," dodal.
Jaroš zároveň skonštatoval, že už v súčasnosti tvorí daň v prípade
cigariet a tabaku na ich vlastnoručné zhotovenie podstatnú časť ich
ceny. Preto podľa neho možno očakávať, že sa vyššia daň do konečnej ceny
premietne v plnej miere. Poukázal tiež na to, že rastú aj výrobné
náklady producentov.
"Rozumieme potrebe štátu v týchto neľahkých časoch pomáhať príjmovej
stránke rozpočtu aj vyšším zdanením tabakových výrobkov. Chýba nám však
vyrovnanejší prístup k jednotlivým kategóriám. Na jednej strane máme
príliš priaznivé zdanenie moderných bezdymových tabakových výrobkov,
ktoré znižuje potenciálne príjmy štátu. Zároveň príliš reštriktívny
prístup k cigaretám otvára dvere nelegálnemu obchodu," podotkol Jaroš s tým, že do budúcnosti dúfa v také nastavenie daňových sadzieb, ktoré "cenovými šokmi" nepostihne najmä konzumentov tradičných výrobkov.